NA DE TWEEDE WERELD OORLOG EN AANVANG KOUDE OORLOG 1944 - 1965
In zaal 2 zien we de weder opbouw van Volkel na het vertrek van de Luftwaffe, het gebruik door RAF en RCAF, het gebruik door de Kon Mariniers en de terugkeer van de Luchtstrijdkrachten. Ook een aantal zg Schietstoelen zijn te bewonderen en Squadron geschiedenis van de op Volkel opgerichte vliegend eenheden.
Volkel 1944 1945
De Royal Airforce (RAF) op Volkel
De geallieerde operatie Market-Garden dat begon op 17 september 1944 had in hoofdzaak tot doel de weg en alle bruggen van Eindhoven tot en met Arnhem in te nemen. Ter ondersteuning van de grondtroepen moest op de Veluwe een aantal vliegvelden worden aangelegd voor de eenheden van de Tweede Geallieerde Tactische Luchtmacht.
Al enkele dagen na de bevrijding begonnen eenheden van de RAF, de Britse Genie en lokale werkkrachten met het herstel van de start- en rolbanen van vliegveld Volkel. Op 30 september arriveerde de 121e Wing van de RAF met Hawker Typhoon jachtbommenwerpers. Deze Wing bestond uit vier squadrons, 174 Sqn, 175 Sqn, 184 Sqn en 245 Sqn.
Een dag later volgde de 122e Wing van de RAF met Hawker Tempest jagers. De Wing had in het begin op Volkel drie squadrons, 3 Sqn, 56 Sqn en 486 Sqn, later aangevuld met 80 Sqn en 274 Sqn.
De Royal Canadian Airforce (RCAF) op Volkel
Half oktober kwamen er nog meer vliegtuigen op Volkel, dit keer van de Royal Canadian Air Force (RCAF) 126e Wing. Deze Wing bestond uit vier squadrons, 401 Sqn,411 Sqn, 412 Sqn en 442 Sqn welke waren uitgerust met Spitfire Mk IX jachtvliegtuigen.
Al deze Wings waren voor groot onderhoud en logistieke ondersteuning afhankelijk van de Het RCAF 419 Repair and Salvage Unit, die van oktober 1944 tot april 1945 op Volkel verbleef.
Toen in het voorjaar van 1945 de grondtroepen verder oprukten in bezet Nederland en Duitsland, volgden de Wings van de RAF en RCAF naar vliegvelden in Duitsland en verlieten Volkel. Wel bleven enkele Mosquito squadrons van de 136e Wing, waaronder 418 Sqn, 605 Sqn en het Poolse 305 Sqn tot augustus 1945
Spitfires van 126 Wing RCAF klaar om op te stijgen
Drie Tempest Mk V van 274 Squadron op Volkel B.80.
Onder de romp zijn de invasie strepen nog zichtbaar.Tempest EJ 705, W2-X van 80 Squadron op het noord oostelijk dispersal gebied van Volkel
Een Supermarine Spitfire Mk IXE van 412 Squadron RCAF, CL1451
Lokale bevolking helpt met het opbouw van de vliegbasis
voor gebruik door RAF en RCAF
418 Squadron RCAF Mosquito
© IWM (ATP 12230G)
VOLKEL 1945 - 1950
Na de tweede wereld oorlog werd Volkel ingericht als opleidingskamp voor Korps Mariniers. Hier werden de mariniers opgeleid voor taken in Nederlands-Indie. Het exercitie terrein middenop het vliegveld draagt nog steeds de naam "Mariniersplein"
Personel van Volkel werden "Baksgewijs" opgesteld voorafgaande weekeind verlof.
Nissenhutten diende als legering.
Vertrek van de Korps Mariniers en komst van het LSK.
VOLKEL 1951 -
In 1951 werd Volkel ingenomen door de Luchtstrijdkrachten (LSK), de toen nog niet Koninklijke Luchtmacht. De legeringsgebouwen van de Mariniers, de zg Nissenhutten werden gebruikt voor opleidings- en werkplaatsen
Eerste straaljager van de Luchtstrijdkrachten,
de Gloster Meteor
Vliegbasis Volkel werd grondig uitgebreid met oa een hangaar voor de straaljagers
Een werkplaats in een van de Nissenhutten
De Lockheed T-33 Shooting Star, of T-Bird trainer van 313 Sqn
De flight line met Republic F-84F Thunderstreaks
Formatie Republic F-84F Thunderstreaks
Afwerpen Napalm door een F-84F op Volkel
Formatie Republic F-84F Thunderstreaks
De toren van de luchtverkeersleiding op een Duits gebouw.